Vinteren slipper taket

Publisert den

Ankom Trollbu fredag 12. april.
Dagen etter kom Birgitte og Hans Petter. Bacalao sto på menyen.
Palmesøndag gikk vi Holmvassløpet -over til Tempelseter.
Vi startet kl. 11.00. Terje nabo ble med. Nydelig vær, flott føre. Øl på Tempelseter før buss tilbake til Nordre Lia og gikk til hytta. Så ble det Lammestek. Birgitte og Hans Petter dro hjem mandag 15. april. Tirsdag 16. april dro Jorun og jeg fra Trollbu kl. 06.30. Rett til Radiumhospitalet for PET CT kl. 10.00. Etter ca. tre timer i Oslo, ble det litt handling og småærender i Drammen før vi hentet Stella hos Line og Hanna. Fikk pizza og kaker. De reiste til Cap Verde dagen etter. resten av påsken ble utrolig bra, med unntak av deler av Påskeaften og 1. påskedag.
2. påskedag ble helt enorm, med sommertemperatur og på beina tur fra Stykket hytta over fjellet mot Skinnatten. Vassing i snø til langt over knærne, men vi kom oss ned til bilen som sto parkert oppe ved Stykket-hytta. Resten av dagen ble helt utrolig og nå smelter snøen enormt… De fleste rundt oss reiste hjem fra fjellet 1. påskedag.
Så holdt jeg på å glemme at campingturistene fra Flenta kom på hyggelig besøk påskeaften. Håkon og Bjørg og Morten og Mette. Det ble servert ertesuppe og dertil drikke. Campingfolket ramlet hjemover ca. ved halv ti tiden om kvelden. Da de kom kl. 14, hadde de tatt med seg litt skyet vær. Vinden ble også merkbart kjøligere… Vi måtte gå inn til slutt…. Det kom faktisk også fem-seks drypp med regn 1. påskedag.

Tirsdag 23. april reiste Jorun og Stella fra Trollbu  kl. 12.00. Karin skal overta Stella til Line og Hanna kommer hjem natt til torsdag. Jorun og Berit kommer til Haglebu torsdag ca. kl. 17.00 og skal bli til søndag. Jeg reiser til Drammen lørdag ettermiddag, reiser jo til København med Tom og Kjell søndag morgen…

Dagene etter påske er det merkbart at vinteren slipper taket. Snøen smelter i takt med varmegradene om natta. Litt vind ved siden av og snøen blir heldigvis borte kjapt og elegant. Vi trenger ikke vinter og snø lenger. Våren hilses velkommen. Sol. Varme. Lyse kvelder. Herlig tid vi går i møte. Så gleder vi oss til København!

Vinteren slipper taket i Haglebuvannet.
På vei Til Skinnatten. Jorun og Stella.
På hell med påskeliljene også.
Haglebunatten har mistet mye av snøen.