Købenvår

Publisert den

Halvparten av Sorgenfri besøkte København de tre siste dagene av april.
En flott opplevelse med masse god mat og drikke.
Etter 43.000 skritt var vi attende.

Kjell, Tom og I på plass i København.
Andy’s Bar er skikkelig brun.
Vårtur til København er ikke feil.

Vi reiste innover med YR sånn ca. kl. 06.00 søndag. Veksla danske, kjøpte brennevin og rakk en øl før vi måtte møte ved skranken. Turen over tok under en time og togturen fra Kastrup 12 minutter. Vi stakk innom Grand Hotelll ved siden av Vestbanen og pratet dritt med de i resepsjonen. Fikk satt fra oss bagasjen – for det var jo her vi skulle overnatte to ganger – og gikk på byen. Det åpnet kl. 11.00 på bryggeriet Apollo – restaurant Hereford Beefstouw – ved Tivoliet. Vi starta umiddelbart med ølsmaking. Hva får vi? Vanlig pils, påskebrygg, klassisk, ale og pale og Everton brownies. Bare kom med det. Kelner Fabio forklare: Pils 4,6% • Brown Ale 4,9 • Black Hole Sun 5,2 • Påskebrygg Amber Ale 5,4. Ikke alt var like godt. Men vi fikk det da ned. Raskt ble Tom Røren omdøpt til Full Røren. Kjellern ville absolutt ha Barbiku. Vel og bra, men kjøttstykket var i overkant av kiloen og satte spor etter seg resten av turen. Vi sjangla  ut fra Hereford. Ikke grunnet fyll, men matmengde.

Og mer øl ble det, både hit og dit. Vi rakk også ei flaske  hvitvin på Zirup i Læderstredet før søndagens siste restaurantbesøk endte i Store Kongensgade 61, nærmere bestemt El Viejo Mexico. Toms anbefaling. Terning seks. Suverent mat – utmerket vin (rød) og deilig mexicansk øl.
Pluss to sneisne servitrikser. Den ene fikk vi plassert, den andre ikke. Den tvilsomme var flott å se på, skjørtene kunne ikke vært kortere, men stemmen burde vært noen hakk lysere… Nærmere sannheten kom vi ikke.

Men før det var vi på Andy’s Bar. 20 minutter fra hotellet, ikke langt unna Kongens Nytorg. Andy’s Bar var et av Kim Larsens stamsteder. Her drakk han en blanding av pils og classic. Carlsberg eller Tuborg. Andy’s er skikkelig brun, brunere blir det ikke. Hyggelig pubvert, dritbillig øl og gjester i alle aldere og alle kjønn. Fin opplevelse.

Mandagen lyste opp som den vakreste sommerdagen. Sol, sol og atter sol. Mint 20 grader og stuttbuksevær.
Vi hadde bestemt oss for båttur i det fine været. Kanaltur med en haug andre. Tidlig oppe. Observerte at både den gamle engelske puben og den gamle irske rett over for Tivoliet solgte Carlsberghalvlitere i plastglass for 20 danske. Året rundt. Ellers lå vel halvliterne fra 45 – 65 kroner. Dublinerane solgte tre flasker Tuborg for 100 danske.

Kjellern hadde fortsatt problemer etter kjøttinntaket søndag formiddag. Han ble ikke kvitt de enorme mengdene. Vi trodde en stund at han hadde spist ribbeina også…

Vi inntok frokost i Vesterbrogade 6D. Hamburgere, kyllingsalat, kaffe og jus. På vei til kanalbåten inntok vi noen øl på Højbros Plads nummer 15. Uteservering med en servitrise som absolutt skulle gi oss igjen 50 kroner for mye. Ikke bare en gang, men to! Er redd hennes oppgjør på slutten av dagen gikk lukt åt skogen. Men blid og pen og ren i tøyet var hun i alle fall. Rett derpå ble vi tilbudt å leie et lik, men vi sto over…

De solgte selvfølgelig øl på brygga der kanalbåten lå. Omtrent en time tok turen. Anbefales. Tirsdag hadde vi planer om Mathallen som vi besøkte for to år siden. Men dette området var borte vekk. Revet. Skuffende, men spennende. Hva skjer, ny mathall, blir det boliger.

Sitat fra to år tilbake i tid… Blant mange opplevelser, ble vandringen fra Nyhavn over nye Inderhavnsbroen til ”Mathallen”, vår største kultopplevelse denne gang.

Tommern ble veldig skeptisk og en smule småredd da vi helt mot slutten av kanalturen padla under ei eldgammel bru hvor det var så trangt at det sto om et par cm på hver side. Men vi kom under og på land. Mer øl.

Så gikk vi på apoteket. Det lille. Snørrebrød, Dr. Nelson, Rød Aalgårg, den tilårskomne danske og hjemmelaget økologisk øl. Vi satte oss ned til eimen av lun leverpostei, dryppende fleskestykker, sild, marinert flyndre og kapers. Opplevelsen ble stor, mettende og meget hyggelig. Denne gang var det ikke Kjellemann som forspiste seg, men undertegnede. Tre snørrebrød er minst to for mye.

Men vi ga oss ikke med det. Tommern hadde bestilt bord på en japserestaurant rett ved hotellet. Tilbereding av mat ved bordene, men ikke på mandager. Da ga vi f og gikk på Jensens Bøfhus i Vesterbrogade 11A, enda nærmere hotellet. Nok en gang spiste vi mye mat. Og for en mat. Kjempegodt. Men Kjell var fortsatt mett og sto over. Han bare drakk. Vi to andre spiste mørbrad med fløtegratinerte og bærnes. I Bjørns ånd. Han elsket mørbrad…

Hjemreisedagen kom som lyn fra klar himmel. Sånn er det. Dagens opplevelse skulle bli en Tivolitur. Vi inntok frokost på jernbanerestauranten(!), baggett med diverse innhold og ventet på at karuseller og svinghjul skulle åpne kl. 11.00. Etter å ha ruslet i ørska rundt tivoliet et par ganger, endte vi opp på Gråbrødretorget til en krampetrekning med øl/vin/kaffe/gulrotkake/is/krem på Café G, Kejsers gade 2. Det var Anja som serverte oss denne gangen, ikke den søte norske vi dumpa borti sist. Så åpnet tivoliportene seg etter at vi hadde betalt den nette sum av 130 harde danske kroner. Så ble det litt glaning og en mikrobrygget øl på Færgekroens Bryghus. Været var ganske bra og det var mye pent å se. Blomster i alle farger. Tulipaner. Vakkert og velholdt. Vi avsluttet Tivolioppholdet hos brødrene Adam og James Prices. Chilli Con Carne og en sandwich – pluss øl og brus. Tommern skulle kjøre fra Hokksund og trakk seg fra alkoholen.

Så bare det avsted til Hovedbanegården og Kastrup og Gardermoen. Kjosern var en time forsinket. Midt under SAS streiken. Så frakta YR oss til Drammen og Hokksund – og det var det. Takk for en strålende tur, med mange fine opplevelser, mange skritt og alt for mye mat.

Kjellern likte seg i kjellern på Bastard.
Koselig å bruke noen timer i Tivoli.
Karane likte seg på Tivoli og hos Adam og James.
Andy’s var hjemmekoselig.
Fuglene likte seg også på Tivoli.
København byr på mye.
Grand Hotel var greit, billig og slitent. Det var disse også.
Fint miljø og nydelig mat hos El Viejo Mexico.